سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است آغاز اجتماع مردمی حمایت از «طرح نور فراجا» در مشهد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد
سرخط خبرها

افزایش حدود ۴ برابری پروژه‌های زودبازده در منطقه ۵ شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۱۵۸۰۹۰
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
افزایش حدود ۴ برابری پروژه‌های زودبازده در منطقه ۵ شهرداری مشهد
توجه به حاشیه مشهد و تغییر شیب خدمت به‌سمت مناطق کمتربرخوردار شهر، از مهم‌ترین وعده‌های مدیریت‌شهری در دوره ششم بود و گام نخست این توجه نیز اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به بیش از هفتاد محله حاشیه شهر و هدف بازآفرینی برای اجرای پروژه‌هایی موسوم به زودبازده با رأی و نظر مردم بود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ در این میان، اما سهم منطقه ۵ و محلاتش از این پروژه‌ها در فاز اول، ۴۴ پروژه با ۱۰۰ میلیارد اعتبار بود و حداقل در این مرحله هم بخش زیادی از معابر خاکی منطقه، آسفالت و همچنین معضل آب‌گرفتگی کوچه و خیابان‌ها رفع شد. حالا پس از تأیید و تصویب شورای اسلامی شهر مشهد برای اجرای فاز دوم زودبازده‌ها و افزایش اعتبار هر محله به ۱۵ میلیارد تومان، فرایند این مرحله از پروژه‌های زودبازده آغاز شده و آن‌طور که شهردار منطقه ۵ خبر داده است، ۱۶۰ پروژه درقالب این مرحله از زودبازده‌ها در سطح این منطقه که محلاتش جزو محله‌های کم‌برخوردار شهر هستند، اجرا می‌شود.

مجید وحدتی‌پور در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به تغییر جدی شیب خدمت به‌سمت حاشیه شهر و اجرای پروژه‌های مختلف برای تغییر چهره این محلات گفت: فصل پاییز فاز اول پروژه‌های زودبازده در منطقه ۵ به پایان رسید و با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای این کار داشتیم، توانستیم ۴۴ پروژه را که خود مردم، آن‌ها را انتخاب و درخواست اجرایشان را مطرح کرده بودند، تعریف کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

آب‌گرفتگی‌ها با زودبازده‌ها حل‌وفصل شد

رسیدگی به وضعیت معابر، پیاده‌روسازی، اصلاح هندسی و جمع‌آوری آب‌های سطحی، مهم‌ترین درخواست‌های مردم از شهرداری این منطقه برای اجرا در فاز اول زودبازده‌ها بوده است که وحدتی‌پور در این‌باره توضیح داد: بخش زیادی از محلات حاشیه شهر به‌مرور به مشهد الحاق شده‌اند و ازآنجایی‌که ساخت‌وساز‌ها و سایر اقدامات در آن‌ها بدون ضوابط شهرسازی انجام شده است، شاهد آب‌افتادگی‌های فراوانی در این محلات هستیم؛ به همین دلیل بخش زیادی از پروژه‌هایی که در زودبازده یک اجرایی شد، مربوط به تأمین زیرساخت‌ها در این حوزه بود. با اجرای این پروژه ها، آب‌گرفتگی‌های منطقه ۵ تنها به دو سه نقطه رسیده است؛ این یعنی درصورت بروز باران شدید، ما می‌دانیم که نیروهایمان را در کدام نقاط مستقر کنیم.

این اتفاق درحالی افتاده است که پیش از اجرای این طرح، بیش از صد نقطه در سطح منطقه هنگام بارش‌های پاییزی یا بهاری، درگیر آب‌گرفتگی‌های شدید می‌شدند. شهردار منطقه ۵ ادامه داد: از طرف دیگر با اعتبار این پروژه‌ها و اجرای روکش‌آسفالت، خوشبختانه دیگر معبر خاکی نداریم و معابر از وضعیت نامناسب قبلی خارج شدند.

عیب‌ونقص‌ها برطرف شد

وی با تأکید بر نقش پررنگ مردم و شورا‌های اجتماعی محلات در اجرای زودبازده‌ها تصریح کرد: پروژه‌های زودبازده به‌دلیل نقش پررنگ مردم و شورای اجتماعی محلات، نمود بسیار خوبی داشت، اما برای اجرای بهتر و بی‌نقص‌تر فاز دوم، مرحله اول را کاملا پایش کردیم و همه ضعف‌های آن و گیروگرفتاری‌هایی را که داشت، شناسایی و برای فاز دوم این طرح، آن‌ها را برطرف کردیم. اقدام دیگری که برای زودبازده‌های ۲ انجام دادیم، این بود که یک فهرست پیشنهادی را شهرداری به مردم و شورا‌های اجتماعی محلات داد.

این فهرست شامل پروژه‌هایی بود که از نظر ما قابلیت و اولویت اجرا در محلات هدف را داشت، اما اجباری برای انتخاب آن‌ها نبود. هم می‌توانستند از این فهرست پروژه انتخاب کنند و هم اینکه پروژه‌های پیشنهادی خودشان را به شهرداری ارائه کنند. ابتکار دیگر شهرداری منطقه ۵ در زودبازده ۲ مستندسازی اقداماتی است که در جریان زوبازده ۲ برای محلات انجام می‌شود. با این کار مردم متوجه می‌شوند که شهرداری چه کار‌هایی برای محله‌شان انجام داده است.

۱۶۰ پروژه در فاز دوم

وحدتی‌پور در پاسخ به این سؤال که در مرحله دوم زودبازده‌ها چه تعداد پروژه قرار است اجرایی شود، گفت: بعد از جلسات با مردم و شورا‌های اجتماعی محلات و جمع‌آوری درخواست‌ها، قرار است ۱۶۰ پروژه زودبازده در مرحله دوم زودبازده‌ها در دوازده محله هدف منطقه، تعریف و اجرایی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->